Ajankohtaista

Avoimet työpaikat

11.9.2020

Haemme Espooseen määräaikaisiin työsuhteisiin Iltapäivätoiminnan vastuuohjaajaa sekä lastenhoitajaa ja varhaiskasvatuksen opettajaa.

*** Iltapäivätoiminnan vastuuohjaajan paikka on täytetty***

*** Lastenhoitajan paikka täytetty***

Katso avoimet työpaikat tästä

_____________________________________________________________________________________________

Päiväkoti Tuikussa lapset ovat johtajia vuorollaan!

25.2.2020

Christina Care kävi tutustumassa helsinkiläisessä päiväkoti Tuikussa hyödynnettävään Young Leader-metodiin. Metodissa jokainen lapsi on vuorollaan muutaman päivän kerrallaan oman pienryhmänsä johtaja eli liideri. Metodin tavoitteena on ennaltaehkäistä kiusaamista ja opettaa lapsille johtajuus- ja tiimityötaitoja sekä toisia kunnioittavaa asennetta tutkivan ja osallistavan valmennuspedagogiikan avulla.

Metodin on kehittänyt varhaiskasvatusjohtaja, sertifioitu team coach Maritta Lamponen toimiessaan aiemmin levottoman esiopetusryhmän opettajana. Opiskeltuaan Mestarivalmentajat-koulutuksessa hän päätti kokeilla toimisiko valmentava työote myös lasten kanssa. Tulokset olivat hämmästyttäviä; aiemmin levoton ryhmä rauhoittui ja alkoi keskittymään paremmin tehtäviinsä, aremmat lapset rohkaistuivat saatuaan liidereinä kokemuksen siitä, että heitä arvostetaan ja kuunnellaan. Vilkkaimmat lapset oppivat suuntaamaan energiaansa tiimityöskentelyyn ja antamaan tilaa toisille. Vähitellen metodi alkoi muotoutua ja sai nimekseen Young Leader. Metodi on käytössä päiväkoti Tuikun lisäksi muutamassa päiväkodissa Helsingin seudulla.

Maritta Lamponen kertoo, että metodissa opettaja kannustaa ja rohkaisee lapsia ongelman ratkaisuun ja aktiiviseen toimintaan enemmän valmentajan roolissa kuin perinteisenä opettajana. Opettaja havainnoi tiimejä, neuvoen tarvittaessa esimerkiksi kysymysten avulla. Lasten annetaan oppia omassa tahdissaan. Liiderit saavat kiitosta ja palautetta opettajalta päivittäin palkintotarran kera. Tarran voi halutessaan antaa myös kaverille rohkaisuna. Valmennuksessa keskeistä on toisten huomioiminen ja kunnioittaminen, ketään ei jätetä ulkopuolelle.

Päiväkoti Tuikussa työskentelevä varhaiskasvatuksen opettaja kertoo metodin näkyvän laajemmin myös päiväkodin toimintakulttuurissa; työkaveria kannustetaan, positiivista palautetta annetaan ja jokaisen potentiaalia pyritään nostamaan esille.

Tiimit odottavat tiimitehtävää päiväkoti Tuikussa.

Mitä mieltä lapset ovat metodista?

Mitä tarkoittaa liideri?

- No, se tarkoittaa sitä, että on johtaja (Joel 4v)

- Liideri on, että aina me vaihdetaan liiderit ja johdetaan. Välillä Aksel on, välillä mä oon. Sitten Toivo on liideri. Me johdetaan tiimiä. (Sienna 6v)

- Se tarkoittaa, että sä leikit toisten kanssa ja autat ja sanot, että tule mukaan. Liideri naurattaa ja kutittaa toisia. (Savanna 4v)

Mitä liideri tekee?

- No se on ensimmäisenä ja päättää mitä tehdään; mä päätän, milloin pastillit on imeskelty. Liiderit menee ensin tarjottimen eteen ja nostavat käden ylös ja sitten sanotaan ”tiimit” ja ne menevät jumppaan. Se opettaa miten tärkeää on kuntoilu. (Joel 4v)

- Se pyyhkii pöydän ja auttaa. Se laittaa tiimitarran tauluun. Se auttaa toisia. (Savanna 4v)

- Se johtaa tiimiä. Sitten se pyyhkii pöydän ja antaa viskaritehtävän ja se hoitaa pöydän. Se hakee pastillin. Liideri menee aina ensin jonoon. (Sienna 6v)

Millainen on hyvä liideri?

- Se on hyvä. En tiedä. Mä oon hyvä. Olen hyvä, koska aina kutsun tiimiä ja mennään nätisti sisälle. (Sienna 6v)

- Joka auttaa ja leikkii toisten kanssa. Ja sanoo: tule mukaan. (Savanna 4v)

- No sellainen, joka antaa kaikista hyvimmät ohjeet. (Joel 4v)

Onko liiderinä oleminen mukavaa?

- On, se on kivaa, kun saa rohkaista kaveria tai itseä ja saa minkä tahansa ruokatarran. (Joel 4v)

- On kivaa. Kivointa on kutsua tiimiä. Aina mä tykkään olla liiderinä, ei siinä ole mitään kurjaa. (Sienna 6v)

- En tykkää olla liideri, koska en tiedä mitään siitä. En tiedä mitä tehdä. Mutta tykkään auttaa muita, jos tiedän. (Savanna 4v)


Liiderit saamassa ohjeistusta ryhmätehtävää varten. Tarjottimille on asetettu kuvia muistuttamaan eri työvaiheista.



Liiderit ohjeistavat tiimiään tehtävässä. Yhdessä mietitään miten tehtävää lähdetään toteuttamaan.


Lähteet: Maritta Lamposen haastattelu 9.1.2020, päiväkoti Tuikussa; Anna Laakkosen kandidaatintutkielma: Lasten ohjaaminen johtajuuteen valmentavalla pedagogiikalla, huhtikuu 2019; Päiväkoti Tuikun lasten haastattelu 11.2.2020.

Metodista voi lukea lisää Lapsen Maailman syksyllä 2019 julkaisemasta artikkelista tästä
Mukana jutussa myös Jari Sarasvuon kommentit aiheesta.

______________________________________________________

PALVELUN TILAAJA:

Tutustu toimintamalliimme tästä